יום רביעי, 27 בנובמבר 2013

בפוסט זה אשווה בין 3 מנועי החיפוש הפופולאריים ביותר בעולם - גוגל, בינג ויאהו (....כיום מדובר ב- 2 מנועים בלבד)



גוגל (GOOGLE) - הינו מנוע חיפוש הנמצא בבעלות חברת גוגל. זהו מנוע החיפוש הפופולרי ביותר באינטרנט .מידי יום הוא זוכה למאות מיליוני מבקרים‏ השולחים אליו כ-3 מיליארדי בקשות ביום למציאת תוכן באתרי אינטרנט. המנוע פותח במקור על ידי לארי פייג' וסרגיי ברין בשנת 1997 ומשמש כדף הבית של חברת "גוגל".

בינג (BING) - מנוע החיפוש של מיקרוסופט, הושק במאי 2009 . מנוע זה הוא גם ברירת המחדל שמגיעה עם הדפדפן אקספלורר. מיקרוסופט, המחפשת באופן תמידי שווקים להתרחב אליהם, החליטה להיכנס לתחום החיפוש פעם נוספת (מנוע החיפוש הקודם שלה נקרא msn search), הפעם עם מותג חדש. החזון שעמד מאחורי מנוע החיפוש היה תוצאה מדויקת ואישית יותר: מנוע החיפוש יבין, בעזרת האלגוריתם שלו, מה בדיוק מחפש הגולש, וכך יוכל לתת את התוצאות המתאימות ביותר. למשל, בחיפוש שם של להקה, יופיעו ראשית אתר הלהקה, תמונות, חדשות עליה, רשימת הופעות מתוכננות, ראיונות אחרונים שחבריה נתנו, אלבומים וסינגלים שהושקו, ועוד. בחיפוש אתר נופש, תתקבל מפה המתאימה להגעה אליו, מזג האוויר לימים הקרובים, תמונות וביקורות. בדרך זאת, מנסה בינג להתאים את התוצאות הרוולנטיות ביותר.

שיתוף הפעולה עם יאהו, אשר בו החליף בינג את מנוע החיפוש של החברה (Yahoo! Search) באתר שלה ובשירותים השונים אותם היא מספקת, הוא היום הפלח העיקרי של החיפושים המתבצעים בעזרת בינג (אתר יאהו (Yahoo!) הוא אחד מאתרי האינטרנט הפופולריים ביותר בעולם, עם מעל 500 מיליון כניסות בכל יום).

במנוע החיפוש של גוגל משתמשים 87% מהגולשים בעולם, ולמעלה מ-94% בישראל.
מנוע החיפוש בינג, השני בתפוצתו (מנוע החיפוש שנותר בזירה כדי להתמודד עם האלוף הותיק גוגל), תופס נתח שוק של 3.9% ברחבי העולם ובישראל 1.8% בלבד, כך שהוא רחוק מלהוות תחרות מעשית למקום הראשון.

מדד ACSI מיולי 2013 המבוסס על סקר שביעות רצון של 70,000 צרכנים בארה"ב, מציג ירידה בשביעות רצון ממנוע החיפוש גוגל אך עדיין הציון שלו גבוה משאר מנועי החיפוש והפורטלים- 77 לעומת בינג ויאהו – 76.

סקר התעבורה באינטרנט בארצות הברית, גם הוא מחודש יולי השנה, שביצעה קומסקור ComScore) ) מצביע על כך שבאותו החודש מספר הגולשים הייחודיים ביאהו עלה על אלה שנכנסו לגוגל , מדובר בגולשים מהבית, מהעבודה ומאוניברסיטאות בתחומי ארצות הברית. הפער בין האתרים מסתכם אמנם בכמחצית האחוז ומתייחס למצב בארצות הברית בלבד אך מאותת למנהלי גוגל לשאול את עצמם, ובהקדם, על מה ולמה הגולשים נוטים יותר ויותר לרעות בשדות אחרים מזה המוצע על ידם.

אחד הדברים הבולטים שתוצאות הסקרים מוכיחות, היא שלפחות בכל מה שקשור לשוק החיפוש בשפה האנגלית, יש עדיין מקום לתחרות בין מנועי החיפוש, ובהחלט יש מקום לשחקניות חדשות בתחום, לנסות ולספק לצרכנים תוצאות חיפוש רלוונטיות. אמנם, חברה צעירה שתנסה להיכנס לתחום ותתחיל לצבור הצלחות, עשויה למצוא את עצמה מהר מאוד עם הצעות רכישה מצד השחקניות הגדולות, שישמחו למזג לתוכן טכנולוגיות חדשות שישפרו את מנוע החיפוש שלה.

נאמנות למנוע חיפוש
אחת השאלות המרכזיות ביחס למנועי החיפוש היא מה גורם לאדם לפתח נאמנות למנוע חיפוש ספציפי זה או אחר. מחקרים שנערכו לאחרונה מלמדים שגולשי אינטרנט מפתחים נאמנות למנוע חיפוש ספציפי, בעיקר בשל שירותים נוספים שהוא מספק ואשר מסונכרנים עם יכולת החיפוש.
מנוע החיפוש גוגל מספק שורה ארוכה של שירותים מסונכרנים לחיפוש כמו: שירותי התראות, דואר אלקטרוני, העלאת קבצים לרשת, פתיחה וניהול של בלוגים ,סרטי וידאו (youtube) המסונכרנים לחיפוש בגוגל ועוד.
מוצריה המרכזיים של יאהו הינם תוכנת הדוא"ל Yahoo! Mail אתר Yahoo! finance הנחשב מוביל בתחום כלכלה ושוק ההון, Yahoo! maps, תוכנת המסרים Yahoo! Messenger ואתר Yahoo! Weather שהינו חלק מפורטל התוכן העשיר של יאהו, Yahoo! buzz, Yahoo! mobile. רוב השירותים של יאהו זמינים בלמעלה מ-20 שפות.
מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט מוטמע בדפדפן אקספלורר, ורבים משתמשים בדפדפן זה, אך מניתוח כניסות לאתרים רואים שהרוב המוחלט של הכניסות לאתרים מתבצעים על ידי חיפוש אורגני מגוגל, מה שאומר שמהר מאוד אנשים מחליפים את ברירת המחדל.

השוואה בין גוגל לבינג באופן התיחסותם לאתרים ואופן החיפוש באנגלית ובעברית
להלן 2 אתרים אשר ניתן להשוות בהם תוצאות חיפוש של גוגל לעומת בינג:
www.bing-vs-google.com
www.blackdog.ie
התיחסות לאתרים:
- בינג לא מסמפט בלוגים. לעומתו בגוגל, היחס הפוך. בלוגים מדורגים מאד גבוה ואף נחשבים למקור איכותי שמתעדכן לעיתים תדירות יותר מאשר אתר רגיל.
בנוגע לרשתות חברתיות – שניהם מתיחסים לדף בפייסבוק למשל כפרמטר, ולקישורים מטוויטר ג"כ כפרמטר

- בינג משום מה הרבה יותר "קשוח" בהכנסת דפים למאגר שלו. נראה שיש לו קריטריונים הרבה יותר מחמירים (או שבגוגל הם לא מספיק מחמירים?) ולא כל דף זוכה להופיע.
גוגל למשל דורש צפיפות מילות מפתח בדף של 2%-3% בעוד שבינג (יאהו) דורש 6%-8%

- אם בגוגל אפשר עוד איכשהו למצוא בראש התוצאות אתרים טריים בעלי וותק של פחות משנתיים, בבינג זה נדיר יותר . הסיבה לכך כנראה היא סוג של אמון שניתן לאתר יציב שקיים לאורך זמן.

- לגוגל חשוב כמות הקישורים בעוד שלבינג חשוב יותר איזו מילה מקשרת.

-  ישנו אספקט נוסף בו בינג מתמקד יותר מאשר גוגל: מבנה האתר. לארכיטקטורה של האתר יש חשיבות גדולה לכך שבינג צריך להבין מה הנושא הראשי, כיצד נושאי המשנה מתבטאים בקטגוריות המשנה באתר ותתי הנושאים ברמות העמוקות יותר של האתר. ניתן להרים גבה על הבחירה של בינג בפרמטר הזה שכן תוכן טוב לא תמיד יהיה מצוי באתרים עם מבנה אתר מושלם ועדיין נרצה שמנוע החיפוש יתן לנו את התוכן במידה והוא רלוונטי.

- מאפיין חדש נוסף של גוגל הוא הצגת תוצאות חיפוש רלוונטיות על פי מיקום. אם תעשו את אותו החיפוש לאותן המילים במקומות שונים בעולם, תקבלו תוצאות שונות וזאת מאחר וגוגל תמיד יציג לכם קודם אתרים שקרובים אליכם במיקום הגיאוגרפי שלכם.

אופן החיפוש והצגת התוצאות:
 - השלמה אוטומטית :  גוגל כותבים חלק ומחכים להשלמה האוטומטית, זה נח לגולש ובנוסף מצביע גם על חיפושים פופולאריים שנעשים ע"י מרבית הגולשים.
בבינג אין השלמה אוטומטית אלא רשימה של חיפושים קרובים במקרה זה אנו מקבלים לרוב את המילה הנוספת לפני מונח החיפוש שהקלדנו ולא אחריו.

 - קשר בין ביטויים :  גוגל, כמנוע חיפוש וותיק יותר ומגוייר כהלכה שפועל בישראל כבר כמה שנים טובות, "מכיר" את     הקשר בין המילים השונות. הוא יודע לזהות מילים שמופיעות עם כל מיני ו' החיבור, בהטיה לפי זמן, זכר\נקבה, יחיד\רבים ומבין את משמעותן של ראשי תיבות. אם לדוגמא נחפש בבינג ביטוי כמו "עו"ד" נקבל תוצאות שמכילות אך ורק את הביטויי הזה. בעוד שבגוגל יופיעו תוצאות בעלות הקשר זהה כמו "עורכי דין", "עורך דין", "עריכת דין" וכו'. בדוגמא נוספת, על המילה "רפואי" גוגל מזהה מילים כמו "רפואיים", "רפואה" וכו' בעוד שבינג מזהה בדיוק את הביטוי "רפואי".

 - הצגת תוצאות והמידע המוצג : בינג מציג את תוצאות החיפוש באופן מקוצר בעברית (פחות מילים מאשר באנגלית), זה יכול להצביע על חוסר היכולת שלהם להתמודד עם עברית באותה הצורה כמו גוגל.
בינג מנסים להציג תוצאות חיפוש נקיות יותר מגוגל אשר ביחד עם המודעות הפרסומיות מציגים דף דיי מבולגן. הבעיה היא שרובנו רגילים לגוגל ולכן הבלאגן מול העיניים כבר קל לנו לניווט. גוגל הישראלי עדיין לוקה בחסר בכמות המידע שהוא מציג אולם בכל מקרה עולה על בינג בסוג המידע המוצג .

לסיכום:
- לבינג יש רק מנוע חיפוש אחד ולא מנועי חיפוש איזוריים כמו לגוגל 
- בינג לא ממש מבין עברית בצורה טובה יחסית כמו גוגל
- איכות תוצאות החיפוש בבינג (לפחות בעברית) רחוקות מלהיות איכותיות
- הסיבה העיקרית שמשתמשים בכלל בבינג בישראל היא תוכנת ההפעלה וינדוס 

מה בכ"ז יש לבינג (בישראל) להציע על פני גוגל ?
 - מי שחרד לפרטיותו ומשתמש בג'ימייל כשירות הדואר האלקטרוני שלו, עשוי להעדיף להשתמש דווקא בבינג כדי שכל החיפושים שהוא עושה לא ישויכו אל החשבון שלו בגוגל.

 - היקף התמונות במנוע החיפוש YAHOO! או BING נמוך יותר בהשוואה לגוגל אך הרלבנטיות של התוצאות הרבה יותר גבוהה. דווקא בתחומי איתור התמונות מצטיין מנוע החיפוש של יאהו ומידענים נוטים להשתמש בו כנקודת התחלה לחפוש תמונות (גם בגלל השיוך והתכולה של תמונות מפליקר ( השייך ליאהו()

- כפי שהצגתי בתחילת המאמר, במקומות אחרים בעולם כמו למשל ארה"ב יש עליה בשימוש בבינג (יאהו) ולעיתים הוא אף עובר את גוגל בגלל רלוונטיות התוצאות, כך שיתכן שכדאי לנסות להשתמש בו בשפה האנגלית, בתחומי ארה"ב לפחות

לנו, הגולשים יש אינטרס לעודד את שתי המתחרות לשיפור ושכלול היכולת של מנועי החיפוש והגברת האובייקטיביות של ממצאיהם, כך נקבל תוצאות יותר טובות בעבור אותו חינם, בעוד שמנועי החיפוש והמפרסמים יצאו מרוויחים גם הם. 

קיימים מנועי על כמו Yometa אשר מחפשים בשני המנועים יחדיו- ההנחה שעמדה בפיתוח המנוע כפי שמוסבר באתר המנוע היא מחקרים (לא מצוין מקור) שמלמדים שהחפיפה בין המנועים נמוכה, בשיעור של 3% כלומר 97% מהתוצאות אינן חופפות ולכן לחיפוש בו זמנית בהם יש ערך מוסף, נסקור מנועי על נוספים בהמשך.

כמו"כ קיימים מנועי חיפוש נוספים יעודיים המתוארים כמנועי חיפוש המסוגלים לעשות מה שגוגל אינו יכול. חלק מהם אינו שומר היסטורית חיפושים, חלקם מחפשים תמונות באופן יעיל יותר, קיימים מנועים לנושאי רפואה ולנושאים יחודיים אחרים, גם אותם נציג בהמשך...


בבלוג זה נעזרתי בבלוגים הבאים: AskPavel , שגיב SEOהמרפסת של עמי, יונתן קורפל ובלוג הספריות של אוניברסיטת ת"א

תגובה 1:

  1. עשית ממש מחקר. לא ידעתי הרבה על בינג וגם חידשת לי על כך שגוגל מציג תוצאות חיפוש רלוונטיות על פי מיקום. תודה.

    השבמחק